Saturday, July 27, 2013

နိဒါန္း

သမုိင္းဟူသည္ ေ႐ွးေ႐ွးက ျဖစ္ပ်က္ခဲ့ေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ားကို စုေပါင္း၍ စကားေျပျဖင့္ျဖစ္ေစ၊ လကၤာျဖင့္ျဖစ္ေစ ေရးသားထားသည့္ စာေပမ်ား၏အမည္ ျဖစ္သည္။ ဤသို႕ျဖစ္သည္ကိုေထာက္လွ်င္ ကၽြႏု္ပ္တို႕ လက္ထက္မတိုင္မီက ေပၚေပါက္ထြန္းကားခဲ့ေသာ ျမန္မာစာစု၊ ျမန္မာမႈမ်ားကို အစီအစဥ္ ႏွင့္တကြ ေဖာ္ျပအပ္ေသာ ဤစာအုပ္ကိုလည္း “ျမန္မာစာေပသမုိင္း’’ ဟူေသာ အမည္ကိုေပးရန္ အသင့္ေလ်ာ္ဆံုးျဖစ္သည္ဟု ထင္ျမင္မိ၏။

စင္စစ္အားျဖင့္ ဤစာအုပ္သည္ ျမန္မာစာေပ၊ ရာဇဝင္ခ်ဳပ္ကေလးပင္ ျဖစ္၏။ အဘယ္ေၾကာင့္ဟုမူ  ပုဂံေခတ္၊ အင္းဝေခတ္၊ ေတာင္ငူေခတ္ စသည္ျဖင့္ ရာဇဝင္က်မ္းမ်ား၌ပိုင္းျခားသကဲ့သို႕ ဤစာအုပ္တြင္လည္း ေခတ္အပိုင္းအျခား အစီအစဥ္ျဖင့္ တစ္ေခတ္တစ္ေခတ္အတြင္း ထင္႐ွား ေက်ာ္ေစာေသာ စာဆိုေတာ္မ်ားႏွင့္ ထိုပုဂၢိဳလ္တို႕၏ ထူးျခားေသာ အေၾကာင္းမ်ားကို ေဖာ္ျပ႐ံုမွ်မက ေဝဖန္သင့္သည့္ေနရာ၌ ေဝဖန္၍၊ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး ႏိႈင္းယွဥ္ျပသင့္သည့္ ေနရာ၌လည္း ဥာဏ္မီသေလာက္ ႏိႈင္းယွဥ္၍ ျပထားေသာေၾကာင့္ျဖစ္၏။ ရာဇဝင္က်မ္းကိုျပဳစုရာ၌ ေသးသိမ္ ေမွးမွိန္ေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ား၊ အေလးဂရုမျပဳထုိက္ေသာ အျဖစ္အပ်က္မ်ားကို တမင္သက္သက္ ခ်န္လွပ္ထားခဲ့ၿပီးလွ်င္ အေရးပါအရာေရာက္၍ ဥဒါန္းတြင္ရစ္ေလာက္ေသာ အေၾကာင္းအရာ မ်ားကိုသာ ေ႐ြးခ်ယ္စိစစ္ျပဳစုသည့္ နည္းတူ ကၽြႏု္ပ္သည္လည္း ရာဇဝင္ႏွင့္တူေသာ ဤ ျမန္မာစာေပသမုိင္းတြင္ အထူးဂရုျပဳ၍ မွတ္သားေလာက္ေသာက်မ္းမ်ားႏွင့္ ထင္႐ွားေက်ာ္ေစာေသာ စာဆိုေတာ္မ်ားကိုသာေ႐ြး ခ်ယ္စိစစ္ေရးသားေဖာ္ျပ၍ ေ႐ွးေ႐ွးအခါကပင္ ေက်ာ္ေစာခဲ့ဟန္မတူေသာ ပုဂၢိဳလ္ တို႕ႏွင့္ က်မ္းမ်ားကိုကား တမင္သက္သက္ခ်န္လွပ္၍ ထားခဲ့ပါသည္။
ဤစာအုပ္ငယ္ကေလးတြင္ ေ႐ွးေ႐ွးက ေပၚထြန္းခဲ့သမွ်ေသာ စာဆိုပုဂၢိဳလ္ ဟူသမွ်ႏွင့္ ထိုပုဂၢိဳလ္တို႕၏
က်မ္းမ်ားကို ေဝဖန္၍ျပရန္ကား လြယ္ကူသည္မဟုတ္။ ထို႕ေၾကာင့္ မည္သည့္ပုဂၢိဳလ္ကို ခ်န္ထားခဲ့သည္။ မည္သည့္က်မ္းကား က်န္ခဲ့ၿပီစသည္ျဖင့္ ေစာဒက မတက္သင့္ေပ။ အဘယ္ေၾကာင့္ဟူမူ ျမန္မာစာေပသည္ လြန္စြာနက္က်ယ္ လွသည့္အတြက္ ခရားေစ့တြင္းက် အားလံုးေသာ စာဆိုပုဂၢိဳလ္တို႕ႏွင့္ စာေပဟူသမွ်တို႕ကို ဤစာအုပ္တစ္အုပ္တည္းတြင္ ေရးသားေဖာ္ျပျခင္းငွာ ျဖစ္ႏုိင္ဖြယ္ရာ အေၾကာင္းမ႐ွိေသာေၾကာင့္ေပတည္း။ ဤစာအုပ္သည္ အထူးသျဖင့္ ေက်ာင္းသားသူငယ္မ်ားအဖို႕ ျမန္မာစာေပ၏ အရသာေပၚႏုိင္ေစ႐ံုေလာက္ ကိုသာ ရည္မွန္းေရးသား ျပဳစုေသာက်မ္းျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အေၾကာင္းအရာ မစံုလင္ႏုိင္ေပ။ ျမန္မာစာေပတြင္ ေတြ႕႐ွိရသမွ်  အေၾကာင္းအရာမ်ားကို စံုလင္ေအာင္ စုေပါင္းသိုသိပ္၍ ေရးသားျပန္ပါကလည္း က်မ္းစာအုပ္ အလြန္ႀကီးမားသြားမည္ျဖစ္၍ သင္ၾကားဖတ္႐ႈ႕လိုသူတို႕အတြက္ ခက္ခဲဝန္ေလးေနျခင္း၊ သင္ၾကားဖတ္႐ႈၾကပါ ေသာ္လည္း ငါးသိုင္းမ်ားဟင္းဟံု ဆိုဘိသကဲ့သို႕ အေရးႀကီးေသာအခ်က္မ်ားကို ေစ့ေစ့စပ္စပ္မွတ္သား ဂရုမျပဳႏုိင္ဘဲ စာ၏အရသာေပါ့ျပက္သြားျခင္း ႐ွိၾကမည္ကို စိုးရိမ္ဖြယ္႐ွိ၏။

သင္ၾကားဖတ္႐ႈလိုသူတို႕ လြယ္ကူေစရန္ မက်ဥ္းမက်ယ္ ေရးသားရာမွာလည္း ကၽြႏု္ပ္တို႕ ေန႕စဥ္စား ေသာက္ေသာ အစားအစာမ်ားတြင္ အခ်ိဳ၊အခ်ဥ္၊အဖန္အခါး စေသာအရသာမ်ားကို ေရာေႏွာ၍ သံုးေဆာင္ ပါလွ်င္ အဘယ္အရသာဟူ၍ မည္မည္ရရမ႐ွိ။ ေပါ့ျပက္ျပက္ ျဖစ္သြားဘိသကဲ့သို႕ စာေပတြင္လည္း အမ်ိဳးမ်ိဳး ေရာေႏွာထားပါက စာဖတ္သူတို႕သည္ မည္မည္ရရ မည္သည့္အရသာကို ခံစားႏုိင္ၾကမည္ မဟုတ္ေပရာ။ ထို႕ေၾကာင့္ စာေပ၏အရသာကို လိုရာေ႐ြးေကာက္ ထုတ္ႏုတ္၍ သံုးစြဲႏုိင္ၾကေစျခင္းငွာ ပုဂံေခတ္၊ ပင္းယေခတ္၊ အင္းဝေခတ္၊ ေတာင္ငူေခတ္၊ ေညာင္ရမ္းေခတ္၊ ပထမ ကုန္းေဘာင္ေခတ္၊ ဒုတိယ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ဟူ၍ ေခတ္အပိုင္းအျခားျဖင့္ သတ္မွတ္ကာ အရသာအမ်ိဳးမ်ိဳးတို႕ကို ခြဲျခားစိတ္ျဖာ၍ ျပထားပါ၏။

ဤသို႕ေခတ္အပိုင္းအျခားအားျဖင့္ သတ္မွတ္သည္ဆိုေသာ္လည္း ရာဇဝင္က်မ္းမ်ားတြင္ သတ္မွတ္ သကဲ့သို႕ နန္းစဥ္နန္းဆက္ မင္းေျပာင္းမင္းလြဲကိုလိုက္၍ ေခတ္အတုိင္း မခြဲျခားမသတ္မွတ္ဘဲ စာေပ၏ရာဇဝင္ ျဖစ္သည့္အားေလ်ာ္စြာ စာေပထြန္းေပၚသည့္ အေျခအေနသို႕ လုိက္၍သာေခတ္ကို ခြဲျခားသတ္မွတ္ သင့္၏။ ဤ အရာ၌အင္းဝၿမိဳ႕ကိုတေကာင္းမင္း႐ိုး သတိုးမင္းဖ်ား တည္ေထာင္သည့္ သကၠရာဇ္ ၇၂၆ မွစေသာ အင္းဝေခတ္ သည္ ႐ွမ္းသိုဟန္ဘြား သားအဖတို႕ဖ်က္၍ အင္းဝ ပ်က္စီးရေသာ သကၠရာဇ္ ၈၈၈ ခုႏွစ္တြင္ အဆံုးမသတ္ သင့္ေပ။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဟူမူ သကၠရာဇ္၈၈၈ခုႏွစ္တြင္ အင္းဝပ်က္ေသာ္လည္း ျမန္မာစာေပ၏ အ႐ွိန္သည္ ကား မသတ္ေသး။ သကၠရာဇ္ ၉ဝဝ ေက်ာ္၊ ၉၁၅ခုႏွစ္ခန္႕တုိင္ေအာင္ အင္းဝၿမိဳ႕တဝိုက္၌ အင္းဝစာဆိုမ်ားေပၚ ထြန္းလ်က္ ႐ွိေနၾကေသးေသာေၾကာင့္ပင္တည္း။ ထိုအခါတြင္ လြန္စြာေက်ာ္ေစာေသာ အင္းဝ ႐ွင္အဂၢသမာဓိ ႏွင့္ ႐ွင္ဣႏၵဂုတၱ စာဆိုတို႕သည္ သကၠရာဇ္ ၉ဝဝေက်ာ္မွ  စာဆိုၾက၏။ ထို႕ျပင္လည္း အမ်ိဳးသမီး စာဆိုမ်ားျဖစ္ ၾကေသာ အင္းဝမိျဖဴ၊ ရခိုင္မိညိဳတို႕သည္လည္း သကၠရာဇ္၉ဝဝေက်ာ္မွ စာဆိုၾက၏။ ဤသည္ကို ေထာက္၍ ထိုစာဆိုတို႕ကို စာေပအပိုင္းအျခားအားျဖင့္ အင္းဝေခတ္တြင္ ထည့္သြင္း လိုက္ရပါသည္။

ကုန္းေဘာင္ေခတ္ကို ႏွစ္ပိုင္းခြဲျခား မွတ္သားရျခင္းကား ကုန္းေဘာင္ေခတ္ႀကီးတြင္ျမန္မာစာေပသည္ လြန္စြာထြန္းကားၿပီးလွ်င္ က်မ္းတစ္ခုႏွင့္တစ္ခုမွာလည္း ဆင္တူယိုးမွား မ်ားျပားျပည့္စံုလွ်က္ ႐ွိေန ေသာေၾကာင့္  ေရာယွက္႐ႈပ္ေထြးျခင္း မ႐ွိေစရန္အတြက္ျဖစ္၏။ ဤစာအုပ္၏ အဆံုးျဖစ္ေသာ ဒုတိယ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ကို သီေပါမင္းနန္းက်ေသာ သကၠရာဇ္၁၂၄၇ခုႏွစ္တြင္ ပိုင္းျဖတ္သင့္ပါလ်က္ အႏွစ္၃ဝေက်ာ္ခန္႕ ပိုမို၍ ပိုင္းျဖတ္လိုက္ရျခင္းကား ျမန္မာျပည္ႀကီး ထီးက်ိဳးစည္ေပါက္ ျဖစ္ခဲ့ရ ေသာ္လည္း ျမန္မာစာေပ၏ အ႐ွိန္မွာ မေသေသး။ ကင္းဝန္မင္းႀကီး၊ မန္လည္ဆရာေတာ္ ဘုရားႀကီး၊ လယ္တီဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးတို႔သည္ ျမန္မာျပည္ႀကီးပ်က္ၿပီးမွပင္ စာေပအေျမာက္အျမား ေရးသား ျပဳစုၾကလ်က္ အဂၤလိပ္မင္းေပးဘြဲ႕တံဆိပ္မ်ားကို ခံယူၾကရေသးေသာ ေၾကာင့္ျဖစ္၏။

ယခုပစၥဳပၸန္ေခတ္ စာဆိုတို႕ႏွင့္ ထိုပုဂၢိဳလ္တို႕၏က်မ္းမ်ားကိုကား ဤစာအုပ္တြင္ ေဖာ္ျပရန္ အခ်ိန္ မက်ေသးဟူ၍ ထင္ျမင္မိ၏။ အေၾကာင္းကိုဆိုေသာ ပစၥဳပၸန္ေခတ္ကား ျမန္မာစာေပတြင္ ေခတ္သစ္ ထူေထာင္ခါစ ႐ွိေသး၏။ ထို႕ျပင္လည္း ပစၥဳပၸန္ေခတ္သည္ ျမန္မာစာေပႏွင့္အဂၤလိပ္စာေပ ယွဥ္တြဲ၍ လာေသာေခတ္ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ထိုေခတ္တြင္ ဆန္းသစ္ေသာ အာေဘာ္၊ စိတ္ကူးဥာဏ္၊ ကိုယ္ေတြ႕ အျဖစ္အပ်က္မ်ားႏွင့္သာ ျပည့္ႏွက္ေနမည္ျဖစ္၍ ထိုပစၥဳပၸန္ေခတ္ စာေပအေၾကာင္းကို ေရးသားရန္ အခ်ိန္မက်ေသးဟု ထင္ျမင္မိသည့္အတြက္ ခ်န္လွပ္ထားခဲ့ရေပ၏။