ရတုသည္ လကၤာမွ ေပါက္ပြားလာေသာ ကဗ်ာအဖြဲ႕အႏြ႕ဲပင္ျဖစ္သည္။ သို႕ေသာ္ လကၤာကဲ့သို႕ မဟုတ္မူ၍ ဖြဲ႕ဆိုရာ၌ စည္းစနစ္ဥပေဒ႐ွိ၏။ လကၤာ၌ ပုဒ္ေရေပါင္း ဖြဲ႕လိုသမွ် ဖြဲ႕ဆိုႏုိင္သည္။ အဖ်ားခ်တြင္လည္း စာလံုးေရ အကန္႕အသတ္မ႐ွိ။ ရတုတြင္ကား တစ္ပိုဒ္တည္း ဖြဲ႕စပ္လွ်င္ ဧကပိုဒ္၊ ႏွစ္ပုိဒ္ဖြဲ႕စပ္လွ်င္ အျဖည့္ခံ၊ သံုးပိုဒ္ဖြဲ႕စပ္လွ်င္ ပိုဒ္စံုဟူ၍ ေခၚဆိုသည္။ သံုးပိုဒ္ထက္ ပိုမို၍လည္း မဖြဲ႕ႏြ႕ဲၾကေခ်။ တစ္ပိုဒ္တစ္ပိုဒ္တြင္လည္း ပေဒအေရအတြက္အားျဖင့္ ၁ဝ၈ပဒထက္ပို၍ မဖြဲ႕ႏြဲ႕ၾကေခ်။ အဖ်ားခ်တြင္လည္း ခုိင္ညႊန္႕ခက္ျဖာ ၇ လံုး၊ မဏိ ဆံက်င္ ၉ လံုး၊ အာသာဝတီဝတ္ဆံ ၁၁ လံုး၊ မဏိဦးျပည္း ၁၅လံုး၊ ေဇာ္တစ္ခုိင္လံုး ၁၉လံုး စသည္ျဖင့္ အဖ်ားစာလံုး အေရအတြက္ သီးသန္႕ထားလ်က္ ႐ွိသည္။
ရတုဟူသည္ သကၠတဘာသာ ရိတုမွ ပ်က္လာေသာ ရတုလည္း ႐ွိသည္။ ျမန္မာဘာသာ ေပါရာဏ
သက္သက္ ရတုလည္း ႐ွိသည္။ သကၠတဘာသာရိတုမွာ အခါရာသီအနက္ရ၏။ ျမန္မာဘာသာ ရတုမွာ သဘင္ဟူေသာအနက္ ၊ အခမ္းအနားဟူေသာ အနက္၊ အေျခအေနဟူေသာ အနက္၊ သံုးမ်ိဳးရသည္။ ဤသို႕ ဌာနအားျဖင့္ သံုးစားကြဲျပားလ်က္႐ွိရာ အၾကင္အဖြဲ႕ တစ္ခုသည္ အမ်ားႏွင့္ စပ္ဆုိင္လွ်င္ ထိုအဖြဲ႕မ်ိဳးမွာ သဘင္အနက္ရ၏။ အမ်ားႏွင့္မစပ္ဆုိင္ဘဲ တစ္ဦးတစ္ေယာက္တည္း အတြက္သာ စပ္ဆိုလွ်င္ အခမ္းအနား၊ ပကတိျဖစ္ထြန္းေနသည့္ သဘာဝဓမၼအေျခအေနမ်ားကိုျပလွ်င္ အေျခအေနသေဘာေပါက္ေရာက္သည္ဟု ယူဆ ၾက၏။
ပင္းယ ေကာင္းစားေသာ ေခတ္တြင္ တ်ာခ်င္း၊ ကာခ်င္းႏွင့္ ရတုမ်ား မွတစ္ပါး အျခားလကၤာကဗ်ာ မ်ားကို မေတြ႕ရေသးေခ်။ ယင္းသို႕ အလကၤာ တစ္စံုတစ္ခုကို မေတြ႕ရျခင္းေၾကာင့္လည္း ထိုေခတ္၌ မေရးသားၾကဟု မယူဆအပ္ေပ။ အေၾကာင္းမူကား စတုရဂၤဗလ အမတ္ႀကီး၏ ရတုကဲ့သို႕ နက္နဲေသာ ရတုကိုပင္ ေရးသား ႏုိင္ပါလ်က္ အဘယ္ေၾကာင့္ လကၤာကို မေရးႏုိင္ဘဲ ႐ွိပါအံ့နည္း။ မုခ် ေရးသားႏုိင္ၾကေပလိမ့္မည္။ ထိုေရးသားခဲ့ေသာ လကၤာတို႕သည္ ထီးေျပာင္းနန္းလြဲျခင္းေၾကာင့္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ႏွစ္ကာလပရိေစၦဒ ၾကာျမင့္ျခင္းေၾကာင့္ ေသာ္လည္းေကာင္း ေပ်ာက္ပ်က္ကုန္ ဟန္တူသည္ဟု ေတြးေတာရာ၏။
ရတုအေရးအသားအျပင္ ပင္းယေခတ္၌ ေက်ာက္စာမ်ာကိုလည္း ေရးသားစိုက္ထူၾကေလသည္။ ပုဂံ ေခတ္ကပင္လွ်င္ စကားေျပေရးသားျခင္းသည္ မ်ားျပားခဲ့သျဖင့္ ယခုပင္းယေခတ္တြင္ ဆက္လက္ ေရးသားသည့္အတြက္ တစ္စထက္တစ္စ တိုးတက္လာသည္မွာ ယံုုမွားဖြယ္ မ႐ွိေခ်။ အေၾကာင္းတစ္ရပ္မွာလည္း စကားေျပထက္ ခက္ခဲေသာရတုကိုပင္ ေကာင္းမြန္စြာ ေရးသားႏုိင္ျခင္းကို ေထာက္ထားျခင္းအားျဖင့္ ျမန္မာစကား ေဝါဟာရမ်ားကို တစ္စထက္တစ္စ ႏုိင္ႏုိင္နင္းနင္း ေရးသား ေပလိမ့္မည္ဟု ယူဆဖြယ္ျဖစ္သည္။ ထိုေခတ္႐ွိ ေက်ာက္စာတို႕သည္ အေၾကာင္းအရာအားျဖင့္ ပုဂံေခတ္႐ွိ ေက်ာက္စာမ်ားႏွင့္ မျခားနားၾက။ အမ်ားအားျဖင့္ တူညီၾကသည္။ ေက်ာင္း၊ ကန္၊ ဘုရား လွဴေၾကာင္း၊ ေက်းကၽြန္လယ္ေျမ လွဴေၾကာင္းမ်ားကို ထည့္သြင္း ေရးသားထားသည္။ ဥဇနာမင္း လက္ထက္ သကၠရာဇ္ ၇ဝ၂ ခုႏွစ္တြင္ ဂူတည္၍ ေျမလွဴေၾကာင္းကို ေက်ာက္ထက္အကၡရာ တင္ထားခဲ့၏။ ပင္းယ ေက်ာ္စြာငယ္ လက္ထက္ သကၠရာဇ္ ၇၂၁ခုႏွစ္တြင္ ဘုရားေက်ာင္းကန္ မ်ားကို တည္ထားေဆာက္လုပ္၍ လယ္ေျမမ်ား လွဴေၾကာင္းကို ေက်ာက္စာထိုးခဲ့၏။
နေမာ ဗုဒၶါယ သိရိႀတိဘဝနာဒိတ် ပဝရဓမၼရာဇာ သီဟသုရမည္ေသာ ဆင္ျဖဴငါးစီး အသိခင္သား ျဖစ္ထေသာ ဖုန္းတန္ခိုဝ္း အသေရႏွင့္ျပည့္စံုစြာေသာ ေက်ာ္စြာမင္းႀကီးသည္ သူရဲမ်ားတြင္ ငကာသည္ဟု မွတ္ေတာ္မူေသာ ဟိန္ေစာ္သူႀကီး စတၱလကၤသူသည္ ရတနာသံုးပါႏိႈက္ ႏွလံုးသဒၶါၾကည္ညိဳဝ္စစြာ ျဖစ္႐ုယ္ဟိန္ေစႏိႈက္ ဖြတ္စာတီ၊ ပင္းယႏိႈက္ကား ေက်ာင္းေ႐ႊဖုရား ၃ဆူ ျပဳလစ္႐ုယ္ ေက်ာ္စြာမင္းႀကီးကိုဝ္ ျမင္းခြာျဖဴ ၁စီး၊ ျခပ္ ၁လံုး၊ လက္ေဆာင္ေတာ္ဆက္႐ုယ္
စသည္ျဖင့္ ေရးသားထားသည္ကို ေထာက္႐ႈေသာ္ ဝါက်႐ွည္မ်ားကို ေရးသားလာေၾကာင္းကို ေတြ႕ရသည္။ နာမဝိေသသနပုဒ္မ်ားကို ဆင့္ကာထပ္ကာ သံုးထား၏။ “ႏွလံုးသဒၶါ ၾကည္ညိဳဝ္စစြာ ျဖစ္႐ုယ္” ဟူေသာ စကားသည္ မ်ားစြာ သံုးႏႈန္းပံုေကာင္းေသာ စကားျဖစ္၏။ ပင္းယေခတ္တြင္ ေက်ာက္စာ အမ်ားအျပား႐ွိသည္ျဖစ္ရာ ထိုေက်ာက္စာတို႕ကို အက်ယ္ေဖာ္ျပပါက မ်ားစြာ ႐ွည္ေန ေပလိမ့္မည္။ သို႕ရာတြင္ ပုဂံေခတ္႐ွိ ေက်ာက္စာအေရအတြက္ကို ပင္းယေခတ္႐ွိ ေက်ာက္စာ အေရအတြက္ႏွင့္ ႏိႈင္းစာခဲ့ပါလွ်င္ ပုဂံေခတ္က အလြန္တရာ ပိုမိုမ်ားမ်ားေၾကာင္းကို ေတြ႕ရသည္။ ဤကဲ့သို႕ အေရအတြက္ နည္းသည့္အတြက္ တစ္စံုတစ္ရာ အျပစ္ဆိုဖြယ္ရာ မ႐ွိေခ်။ ပင္းယေကာင္းစားေသာေခတ္သည္ ပုဂံေကာင္းစားေသာေခတ္၏ သံုးပံုတစ္ပံုမွ်သာ ၾကာျမင့္သည္။ ႀကီးစိုးေသာ မင္းတို႕သည္လည္း ႐ွမ္းမင္းတို႕ ျဖစ္ၾက၍ ဤမွ်ေလာက္ေသာ ေက်ာက္စာမ်ားကို ေတြ႕႐ွိရျခင္းသည္ပင္ ဝမ္းေျမာက္ဖြယ္ျဖစ္သတည္း။